Ungdomskoncerter

 

Koncerter for den skolesøgende ungdom på gymnasier, handelsskoler, ungdomsskoler, og højskoler m.m. prioriteres højt.

 

L1040609

 

Her kan du se spontane reaktioner skrevet af elever på gymnasier, handelsskoler, ungdomsskoler og folkeskoler efter en fællestime med Mogens Dalsgaard.

Samtlige citater er fra gæstebogen på min gamle hjemmeside, og gengivet med den enkelte elevs tilladelse.

Efter en fællestime på et Gymnasium:

Mette Knudsen

Kære Mogens.
Alt jeg vil sige, er tak. Tak for dit imponerende show  på Rosborg Amtsgymnasium i Vejle. Din humor og dit vidunderlige talent rørte alle til stede. Jeg vil som elev påstå, at du er den eneste, der har formået, at få så mange unge elever til at være helt stille, vel og mærke, på samme tid.
Tak for et vidunderligt og inspirerende show

Venlig hilsen Mette Knudsen

IMG_0214

_________________________________

På en handelsskole:

Sune Hansen

Hej Mogens….

Jeg tror jeg taler på alle Varde Handelsskoles elevers vegner, når jeg siger at det var en fantastisk Koncert du gav her. Man kunne sagtens høre du havde styr på det du lavede, og spændende var det osse, mange sagde efter koncerten at de gerne ville have haft mere historie fordi du var så god en fortæller, men jeg personligt synes nu at showet var perfekt!

Tak for en god og uforglemmelig oplevelse

Sune Hansen HH3C Varde Handelsskole

__________________________________

Efter en fællestime på et gymnasium:

Rune Piil Hansen

Det var en fantastisk koncert, du gav på Vestfyns Gymnasium i dag. Din utrolige evner foran flyglet og din indlevelse gjorde det til en unik oplevelse

____________________________________

Efter en fællestime på en handelsskole:

Hej Mogens.

Du er bare fantastisk. Det var en utrolig imponerende koncert du gav i dag på Lemvig Handelsskole. Først havde jeg ikke lyt til at komme til koncert, men det var virkelig godt du fortalte så meget. Hvis du bare satte dig ned og begyndte at spille, kan det godt være at det ville have kedet os lidt, da vi jo er teenagere og jo ikke hører så godt efter (det bliver vi jo sommetider nødt til at indrømme). Du fik mig til at lytte efter hvad du sagde, og det gjorde mig en del klogere, og det var ting jeg jo slet ikke vidste.   Endnu engang tak.

Tina

_____________________________________________________

Dette spiller jeg med kun een hånd. Og hvorfor så det? Jo, det er en ret spændende historie, som jeg fortæller inden jeg spiller stykket.

____________________________________

Efter en fællestime på en handelsskole:

Christina Dalsgård Lage

Hej Mogens.

Jeg ville bare lige sige tak for dit show på Kolding Købmandsskole. Du gjorde et rigtig godt stykke arbejde med at få os alle til at lytte, hvilket også virkede. De fleste plejer ikke at kunne få vores fulde opmærksomhed en fredag eftermiddag hvor de fleste venter på bare at komme ned i byen for at drikke, men jeg må sige at det gik vældig godt. Det er et kanon show du laver for os unge mennesker, med dine gode fortællinger og sjove kommentarer. En god måde at få fortalt noget klassisk historie på. endnu engang tak for et godt indslag i hverdagen. Hilsen Christina fra Kolding.

___________________________________

Efter en fællestime på en handelsskole:

Jonas

Hej, må sgu nok indrømme at jeg var ret så optaget af din ‘koncert’ selvom jeg normalt ALDRIG hører den slags :) Du har styr på det! Hilsen Jonas, Ringkøbing

___________________________________

Gymnasium:

Rikke L. Hansen

Jeg vil gerne sige tusind tak for dit fantastisk smukke spil og din levende fortælling af musikkens historie! Jeg hørte dig i dag på Tornbjerg Gymnasium i Odense, og det var skønt at mærke din indlevelse og dit engagement – det gav os alle en helt speciel oplevelse. I øvrigt imponerende, at du fik samtlige elever til at sidde stille i så lang tid; det er første gang nogen har formået det i min gymnasietid!

_________________________________________________________

Folkeskole:

Jeg synes det var et rigtigt godt arrangement. Han var god til at fortælle og var også god til at sætte liv i musikken så det ikke blev kedeligt. Helle Sørensen, klasse 11.

Positivt overrasket. Musik jeg aldrig hører, men alligevel spændende og godt. Rikke C, Klasse 13.

Utroligt godt, spændende. Sebastian, klasse 12.

Flot, fint, betagende, anderledes, fantastisk. En rislen ned ad ryggen. Utroligt han kunne det hele uden noder og stikord. Jannik Boel, klasse 11.

Jeg synes det var en god koncert, da han fortalte om musikken, og hvad den handlede om. det gjorde det meget spændende at høre på. Han forstod at fange vores opmærksomhed, da der var helt stille når han spillede. Laila, klasse 11

Det var en utrolig stor oplevelse. Måden han fremførte det på, var utrolig god, og man fik udvidet sit syn på klassisk musik. Jette Schultz, klasse 11

___________________________________

Handelsskole:

Tina H.

Jeg vil gerne sige tak for at du optrådte på Lemvig Handelsskole d. 27.01.2000 det var utrolig imponerende som du kan bruge dine hænder. Det var utrolig spændende at du fortalte om de forskellige komponister, det gav et lidt bedre indtryk af hvad det var vi hørte om. Det var virkelig godt, og det fangede virkelig min interesse. Da jeg fik at vide vi skulle til koncert tænkte jeg “åh nej, nu skal vi sidde der og få vildt ondt i ørerne af den banken i flygelet” Men jeg må sige at det påvirkede mig lige modsat. Jeg synes bare det var så godt!

Kære Mogens,

Jeg ville bare sige at det var et fantastisk show du lavede på vores skole i dag. Jeg syntes det var en flot måde du præsenterede musikken på

Mvh. Marianne, Lemvig Handelsskole

________________________

Handelsskole:

Tina Hansen

Hej Mogens
Tak for en god oplevelse på EUC nord, nærmere betegnet handelsskolen i Hjørring d.26 januar.
Det var utroligt spændene, og jo du kan godt fortælle en historie, du er fantastisk til at fange dit publikum – og holde på dets fulde opmærksomhed.
Venlige hilsner Tina

____________________________________

Handelsskole:

Maria og Marie- Louise

Hej Mogens!
Vi vil bare sige tak for et suverænt godt arrangement på Handelsskolen i Randers. Det var vildt spændende, og du var skide god til at “fange” os elever. Vi synes, at du er enormt talentfuld og dygtig… – sådan er det vist bare :-) Vi håber, at vi kommer til at høre mere til dig. (evt. flere koncerter). Hilsen Marie- Louise Kragh og Maria Højholt

 

Ungdomsskole:

Tonny Eriksen

Selv om det sikkert vil undre mange, er jeg en 17-årig fyr, der i går hørte Mogens spille på min efterskole, der hedder Blidstrup Ungdomsskole, og jeg kan fortælle at det var en god oplevelse, jeg kan sagtens råde andre til at tage ind og høre en koncert med ham, det er pengene værd!!

_____________________________________

Efter en fællestime på et Gymnasium:

Annemette

Hejsa Mogens.

Jeg er elev på Tornbjerg Gymnasium, hvor du i dag  har givet koncert/ foredrag. Jeg syntes at det var rigtig godt. Det har givet mig et helt nyt indblik i den klassiske musiks verden og det er jeg glad for. Dette giver mig nemlig mulighed for at forstå hvorfor min afdøde morfar sagde til mig at jeg skulle prøve at forstå det. Du har virkelig vist mig hvordan denne musik kan fylde kroppen.
I øvrigt er jeg også meget imponeret af din kunnen.

Venlig hilsen og tak for oplevelsen.
Annemette 1.z , Tornbjerg Gymnasium

——————————————————————————–

Arts Outreach, Thomasville, Georgia:

“..Mogens Dalsgaard, a world famous Danish pianist played for 800 Thomasville students at the Thomasville Cultural Center. For many students, Dalsgaard´s performence was the first classical pianoconcert they had ever experienced. In order to help students to develop an appreciation for classical music, Dalsgaard first entranced students with wonderfull stories about several classical composers and pianists. He expanded the students´ understanding of classical music by explaning the background of each piece of music he played. the result was two magical and educational pianoconcerts…”

Samt en relevant anmeldelse fra en koncert i Nykøbing F.:

Mogens Dalsgaard har udviklet sin egen fine form for formidlingskunst. Den hviler på, at han udelukkende fortæller noget, der er interessant, morsomt eller bevægende, og som ikke er musikken uvedkommende. Til gengæld går han i en stor bue udenom gabende kedsommelige levnedsskildringer eller faglige udlægninger. Selv om Mogens Dalsgaard er søn af en skoleinspektør, ligger det skolemesteragtige ham fjernt, men det anekdotiske, der kan være over hans causerier, illumineres dog netop af den respekt, hvormed han omgås komponisterne og deres musik. Desuden er det tungtvejende, at han spiller musikken der følger efter ordene, så blændende. Det kom ved hans klaveraften i aftes på Orupgaard navnlig til udtryk i en Chopin afdeling, der i høj grad var præget af et personligt udtryk, og af en kvalitet, der kommer af en dyb indsigt i selve klangens alkymi, og som opstår i brændpunktet mellem den tekniske perfektion og det liv, der ligger et eller andet sted i musikken, og som nødvendigvis skal belyses, hvis den skal flytte sig. Det blev overmåde flot demonstreret i vægtige ting som Regndråbepræludiet og Polonaisen i As-dur, men så sandelig også i valsene og nocturnerne.

Men hovednummeret i Dalsgaards formidlingskunst var præsentationen af Debussys “Den sunkne Katedral”, som han først gjorde til et musikalsk eventyr ved at spille kom positionen brudstykkevis til sin mundtlige beretning og derefter præsentere den i en fuldstændig afklaret gennemspilning. Kunstgrebet var, at Dalsgaard her anvendte ordene til at gøre katedralen i Yz til et litterært nummer, og dels til at forklare den impressionistiske stils væsen uden brug af et eneste fagudtryk. I modsætning til, hvad mange af musik pædagogikkens mørkemænd har gjort det gennem tiderne, taler Dalsgaard ikke musikken ihjel. Tværtimod gør han den mere levende gennem sine causerier, og på den måde tvinger han sit publikum til at være gode lyttere. Det er sådan noget, der skaber respekt om den sande musikformidlers metier.”

K.E. Watz